Training is op afspraak

Op afspraak

06-539 00 715

Bewust eten

Bewust eten wil zeggen: eten met aandacht. Dat begint al bij het doen van de boodschappen. Welke producten koop je en waarom? Als je je niet bewust bent van de voordelen van bijvoorbeeld verse en biologische producten, of de nadelen van een zak chips, dan kun je geen bewuste keuze maken. In dat opzicht is een basiskennis van voeding nodig om een écht bewuste keuze te kunnen maken.


Bewust kopen

Het kopen van producten met allerlei gezondheidsclaims is geen bewuste keuze. Je koopt dan zonder zelf na te denken een product, waarvan men zegt dat het gezond is. Je bent je dan nog niet bewust van de voor- en nadelen van de voeding die je koopt. Voordelen van voeding hoeven niet altijd alleen betrekking te hebben op gezondheid. Voordelen kunnen zijn: gezond, regionaal (dus weinig milieubelasting), biologisch (dus zonder dierenleed en in geval van groenten en fruit, zonder chemische bestrijdingsmiddelen), vers (voordeel voor smaak en gezondheid), weinig calorieën, snel te bereiden/kant- en klaar, lange houdbaarheid, genot of prijs. Deze voordelen gaan soms samen (bijv.: goedkope, verse seizoensproducten) en staan elkaar soms in de weg (bijv.: minder gezonde producten met weinig calorieën (light)). Een bewuste keuze in de winkel houdt in, dat de voor- en nadelen tegen elkaar zijn afgewogen, op basis daarvan een beslissing is gemaakt en eventueel rekening gehouden is met een doelstelling (bijvoorbeeld afslanken).

Bewust eten

Wanneer de boodschappen zijn gekocht, begint het verwerken van de producten tot een maaltijd. Ook dit dient met aandacht en geduld te worden gedaan. Het eten zelf vraagt om een rustige sfeer. Praten kan wel, maar bewaar verhitte discussies of gesprekken voor een ander moment. Wen jezelf aan om tijdens het eten altijd aan tafel te gaan zitten, de televisie uit te zetten en boeken/tijdschriften/kranten van tafel weg te halen. Kijk naar het voedsel, ruik eraan en proef welke smaken erin verwerkt zijn. Vanzelfsprekend is goed kauwen ook belangrijk. Kauw het voedsel tot het vrijwel helemaal vloeibaar is. Wanneer het voedsel weinig kauwbeweging nodig heeft (soep, saus, puree, etc.), zorg dan dat de hap op lichaamstemperatuur is voordat deze wordt doorgeslikt.
Een goede truc om deze handelingen te combineren, is om regelmatig te eten alsof je in een héél duur restaurant bent: goed kijken, ruiken, kleine hapjes nemen.
Voordelen van deze manier van eten zijn:
> Je kunt de voeding beter verteren, waardoor diverse verteringsklachten kunnen verdwijnen
> Je leert beter proeven
> Je kunt beter voelen wanneer je genoeg hebt gegeten

Opdracht bewust eten
Let de komende week eens op met hoeveel aandacht je eet. Lees je tijdens het eten? Of staat de televisie aan? Ben je hevig in discussie? Probeer de afleiding eens te beperken en probeer eens écht te proeven wat je eet. Welke smaken proef je, zoet, zuur, zout, bitter? Wat is de consistentie, knapperig, vloeibaar, dik, glad, korrelig, zacht, hard, etc. Vind je het lekker?
Plan de momenten dat je dit wilt gaan doen in je agenda. Want wie vertrekt zonder plan, komt nooit aan op zijn bestemming.

Wat is jouw mening?

(0 reacties)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

info@kuijperspersonaltraining.nl

06-539 00 715

Hoefnagelsplein 6, 5766 PR Griendtsveen

KVK 70431094