Training is op afspraak

Op afspraak

06-539 00 715

In actie komen, hoe doe je dat?

Beginnen met bewegen na een periode van inactiviteit kan een hele opgave zijn. Toch is het belangrijk voor je gezondheid om in beweging te komen. En het leuke is, het hoeft helemaal niet vervelend te zijn! Je hoeft niet meteen te beginnen met sporten, je kunt het ook rustig opbouwen en eerst zorgen dat je meer beweegt.

De touwtjes in handen
Alle begin is moeilijk, maar vooral het opstaan uit die luie stoel en moed verzamelen om daadwerkelijk te gáán zijn lastige dingen. Als je eenmaal bent begonnen valt het meestal reuze mee. Uit onderzoek blijkt, dat sporten een goed gevoel geeft, omdat het gevoel van zelfcontrole wordt vergroot. Het gevoel dat je zelf bijdraagt aan het verbeteren van je gezondheid voelt krachtig en goed. Bovendien merk je, vooral in het begin, dat je kracht en conditie snel vooruit gaan. En bedenk; als je net begint hoef je nog geen topniveau te hebben! Je kunt bijvoorbeeld beginnen met wandelen en eventueel later gaan hardlopen. Forceer niets en luister naar je lichaam. Als je pijn hebt, doe dan rustiger aan of stop en probeer het later nog eens.

Wat wil je?
Wat de ene persoon geweldig vindt om te doen, vind de ander bijvoorbeeld niks. Er zijn ontzettend veel activiteiten die je kunt doen, dus waarom zou je niet kiezen voor de leukste? Zeker als je begint met bewegen/ sporten is het belangrijk om iets te doen wat je ligt. Heb je ooit een sport gedaan die je leuk vond? Die kun je weer oppakken. Of probeer juist iets heel anders. Het kan geen kwaad om buiten de gebaande paden te denken bij de keuze van een beweegvorm die bij je past. Ben je het liefst buiten of vind je binnen sporten prima? Je kunt bijvoorbeeld gaan dansen, mountainbiken, zwemmen, klimmen, skeeleren/skaten, nordic walken, wind-/golf-/kitesurfen of steppen. In de winter kun je gaan skiën, schaatsen, langlaufen of snowboarden. Doe wat jij leuk vindt zodat je het ook makkelijker volhoudt.

Starten
Zorg dat je minimaal een setje (sport)kleding hebt dat gemakkelijk zit en past bij de activiteit die je gaat doen. Als je een buitenactiviteit doet, bedenk dan of je regenkleding nodig zou kunnen hebben, zodat het gebrek daaraan geen excuus kan zijn om niet te gaan. Misschien wil je liever niet alleen sporten, maar met een vriend of vriendin, kennis of familielid. Als je samen afspreekt ben je eerder geneigd om te gaan en de tijd zal en stuk sneller gaan. Let op dat je vlak voor het sporten geen grote maaltijden of zware snacks eet. Zorg ervoor dat je voldoende drinken meeneemt, en als je langer dan een uur weg bent ook iets gezonds te eten, zoals bijvoorbeeld een stuk fruit of gedroogd fruit, mueslireepje of sneetje volkoren brood met beleg.

Vervolg
En dan heb je de eerste keer sporten weer volbracht. Hoe was het? Voelde je je voldaan na afloop? Zie je jezelf dit vaker doen? Zo ja, plan dan vaste momenten in waarop je weer gaat. Zo niet, probeer dan iets anders wat je leuker vindt. Maar geef niet op! De beloning is een betere gezondheid, meer conditie en een strakker lichaam.

Wat is jouw mening?

(0 reacties)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

info@kuijperspersonaltraining.nl

06-539 00 715

Hoefnagelsplein 6, 5766 PR Griendtsveen

KVK 70431094