Training is op afspraak

Op afspraak

06-539 00 715

Kun jij alle voedselverleidingen weerstaan?

Het is niet weg te denken dat je zonder snacks of snoepgoed aan de kassa staat bij de supermarkt. Wat is de reden dat al die voedselverleidingen bestaan en met welke reden?

Wat wordt gezien als voedselverleiding?
Je wordt dagelijks gestimuleerd om allerlei aankopen te doen, terwijl je het niet nodig hebt. Denk hierbij aan alle voedzame voedingsmiddelen en ineens koop je bij de kassa twee snickers. Daar voel je je onprettig bij, maar dat soort verleidingen bestaan om te verkopen. Alleen, welke onderdelen spelen een rol bij deze verleidingen?

Onderdelen van de voedselverleiding

Het is moeilijk om alle verleidingen uitgebreid te omschrijven, maar psychologie en fysiologie zijn belangrijke onderdelen. Een verpakking van een A-merk (coca cola, snickers, enzovoort) wordt gemaakt om mensen te verleiden om meer te kopen. De kleuren hebben bijvoorbeeld een psychologisch effect, waardoor je zin krijgt in de desbetreffende snack.

Ook kan reclame op de televisie een rol spelen bij verleidingen. Als je bijvoorbeeld een reclame ziet van frites en je nog verse frites hebt liggen in de koelkast. Je bent dan eerder geneigd om die frites op te eten.

Als tweede onderdeel speelt fysiologie een rol, want trekgevoelens zorgen ervoor dat je ook eerder wordt verleid tot meer kopen en eten. Daarom wordt geadviseerd om te eten, voordat je naar de supermarkt gaat.
Deze twee bovenstaande onderdelen zijn slechts een onderdeel van meerdere verleidingen die bij voedselverleidingen een rol spelen.

Andere leefstijlfactoren die een rol spelen
Daarnaast spelen een aantal andere leefstijlfactoren ook een rol bij het kiezen van voedingsmiddelen, zoals: slaap en stress. Je keuzes worden door slaaptekort anders, omdat je het liefst voor makkelijke voedingsmiddelen kiest. Dat doen slaaptekort en vermoeidheid met je keuzes. Daarom is het belangrijk om slaapgedrag gezond te houden door uitgerust wakker te worden.

De voedselverleidingen van bedrijven kun je niets aan doen, maar wel aan je eigen (slaap)gedrag. Daarom is het belangrijk dat je onderstaande opdracht thuis uitvoert:

Opdracht
– Ga komende twee weken 30 minuten eerder naar bed
– Bekijk of je keuzes veranderen als het gaat om eten en drinken

Wat is jouw mening?

(0 reacties)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

info@kuijperspersonaltraining.nl

06-539 00 715

Hoefnagelsplein 6, 5766 PR Griendtsveen

KVK 70431094