Training is op afspraak

Op afspraak

06-539 00 715

Rompstijfheid

Goed kunnen bewegen begint bij een goed functionerende basis: de rug. De wervelkolom is de basis van waaruit veel bewegingen worden uitgevoerd. We willen vaak een soepele rug, maar niet de gehele rug hoeft soepel te zijn om optimaal te functioneren. De onderrug dient juist relatief stijf te zijn en de bovenrug mobiel. Vergelijk het maar met een katapult. Het stokje moet stevig zijn om beweging van het elastiekje goed over te kunnen brengen. De onderrug is dat stokje. Een zwabberend stokje kan geen krachten overbrengen.

We proberen vaak de gehele rug soepel en mobiel te houden. Rugklachten ontstaan dan vaak doordat het lichaam ergens in de rug stijfheid probeert te creëren. Als dat op een plaats gebeurt die eigenlijk mobiel zou moeten zijn, dan kan de hele structuuropbouw ontregelt raken. Dit kan resulteren in uiteenlopende beweegklachten, ook verderop in het lichaam. Een stabiel gewricht dat stabiel blijft zorgt voor een optimale beweeguitslag van het mobiele gewricht wat eraan gekoppeld is.

Hoe bereik je rompstijfheid?
Je kunt stabiliteit creëren, dus rompstijfheid, door de tentlijnen strak te houden. Als je de onderkant van de wervelkolom ziet als een tentstok die overeind moet blijven, dan zijn de spieren die eromheen lopen de tentlijnen. Om de tentstok rechtop te houden dienen de lijnen aan iedere kant even strak aangespannen te zijn. Gebruiken we de spieren rond de romp onevenredig (door bijvoorbeeld alleen de buikspieren te trainen of de buik in te houden tijdens training), dan raken de beweegpatronen uit balans. Rompstijfheid kun je opbouwen door de spieren rondom de romp evenredig te trainen. Dit doe je met oefeningen waarbij je je romp uitdaagt recht te moeten blijven, zoals push-ups, plank en zijplanken. Maar natuurlijk ook oefeningen om de rugspieren te versterken, zoals birddogs, deadlifts en bent-over-rows. Een krachtige korte uitademing vlak voor een inspanning kan bij iedere oefening de rompstijfheid handhaven en helpen vergroten.

Ademhaling
De ademhaling dient naar de buik toe te zijn. Wanneer je een goede buikademhaling handhaaft creëer je automatisch ook rompstijfheid, zowel in rust als tijdens inspanning. Door de druk die de ademhaling van binnenuit geeft op de rompspieren en het middenrif ontstaat ook spanning op de tentlijnen, wat rompstijfheid ten goede komt. Goed ademhalen is de basis voor een goed functionerende wervelkolom en dus goed functionerend beweegapparaat.

Wat is jouw mening?

(0 reacties)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

info@kuijperspersonaltraining.nl

06-539 00 715

Hoefnagelsplein 6, 5766 PR Griendtsveen

KVK 70431094