Training is op afspraak

Op afspraak

06-539 00 715

Voeding rondom training

Gewichtstoename
Om een training goed uit te kunnen voeren heb je voldoende brandstof nodig. Om te herstellen na een training heb je voldoende bouwstoffen nodig. De timing van de voeding rondom een training verdient aandacht om het optimale resultaat uit je training te kunnen halen.

Wat is je doel?
Afhankelijk van je doelstelling en moment van training kun je ervoor kiezen om voor de training iets te eten. Is het doel van de training fitter, sterker of beter worden? Dan is het een goed idee om voor de training iets te eten, om voldoende energie te hebben om de training goed uit te kunnen voeren. Een goed moment om iets te eten is tussen 1 en 3 uur voor aanvang van de training. Dan zijn de voedingsstoffen voor een groot deel de maag gepasseerd, en deels opgenomen, en heb je er wel profijt, maar geen last van tijdens de training.

Na je training is het juist belangrijk voeding in te nemen die voldoende bouwstoffen bevatten. Dit zijn eiwitrijke producten. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat spieropbouw gestimuleerd wordt, maar gaan ook spierafbraak tegen. Hierbij is timing iets minder belangrijk, maar aanbevolen is om binnen 30 tot 48 uur na je training wat tot je te nemen. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivel of eieren.

Tijdens je training is voeding minder belangrijk mits je geen trainingen boven de 90 minuten doet op hogere intensiteit. Ga je dus een 2 uur durende rit op de wielrenfiets maken? Dan is het aan te raden om sportdrank en/of voeding tot je te nemen. Doe je een krachttraining van 90 minuten? Dan hoef je hier nog niet aan te denken.

Sportvoeding
Sportdranken en repen kunnen handig zijn tijdens een training, maar overdrijf het niet. De hoeveelheden snelle suikers in deze sportvoeding is vaak zo hoog dat het voornamelijk nut heeft tijdens wedstrijden en/of duurtrainingen. Teveel geraffineerde suiker is voor niemand goed.

Eiwit shakes
Eiwit shakes zijn enkel nodig wanneer je moeite hebt om je dagelijkse hoeveelheid eiwit te halen. Over het algemeen komen we in Nederland dagelijks makkelijk aan de aanbevolen hoeveelheden eiwitten. Ongeveer 1 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag is voor een sporter voldoende. Wanneer je vegetarisch of veganistisch bent, dan kun je een aanvullende eiwit shake zeker overwegen, omdat hierdoor de kans op weinig eiwitten binnekrijgen groter is.

Wat is jouw mening?

(0 reacties)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

info@kuijperspersonaltraining.nl

06-539 00 715

Hoefnagelsplein 6, 5766 PR Griendtsveen

KVK 70431094