Training is op afspraak

Op afspraak

06-539 00 715

Wat de reden is waarom minder zout beter is!

Het zoutgehalte in levensmiddelen is de afgelopen 6 jaar met 11% gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Er zijn nog wel grote verschillen tussen de producten. In bijvoorbeeld kaas, (groente)conserven en brood is het zoutgehalte gedaald. In sauzen zit juist meer zout. Om het makkelijker te maken om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen, moet er nog veel gebeuren.

Als je teveel zout binnenkrijgt, wordt je bloeddruk hoger. Dit kan leiden tot hart- en vaatziekten, en nierziekten. Voor volwassenen geldt het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Meer dan 80% van de Nederlandse bevolking krijgt meer dan deze 6 gram zout binnen. De helft van de volwassen vrouwen eet 7,5 gram zout per dag of meer en de helft van de mannen 9,9 gram of meer per dag.

Afspraak minder zout en verzadigd vet
Tachtig procent van het zout dat consumenten binnenkrijgen zit al in producten, 20% wordt toegevoegd bij het koken of aan tafel. Brancheorganisaties van de voedingsmiddelenindustrie, retail, horeca en catering hebben daarom met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de afspraak gemaakt om de hoeveelheid zout in producten te verlagen.
Doel van het akkoord is dat het vanaf 2020 voor de consument makkelijker is om zout te beperken per dag. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over het verlagen van het verzadigd vet. Hier is het doel dat het makkelijker wordt om niet meer dan 10% van de dagelijks benodigde kilocalorieën aan verzadigd vet binnen te krijgen. De NVWA onderzoekt jaarlijks of de gehaltes in producten inderdaad omlaag gaan.

Snellere daling nodig
Het is positief dat het zoutgehalte in veel voedingsmiddelen daalt. Het is wel belangrijk dat deze daling zich doorzet bij alle voedingsmiddelen. Vooral dat de daling sneller verloopt dan nu het geval is. Om vanuit huidige de zoutinname te komen tot de maximale inname van 6 gram zout per dag, zal een daling van ongeveer 30% nodig zijn.

Grote verschillen
De afgelopen jaren hebben fabrikanten al stappen gezet om het zoutgehalte in hun producten te verlagen. Gemiddeld was er een daling in het zoutgehalte van producten te zien van 11%. De sterkste dalingen waren te zien in de productgroepen kaas (-27%), (groente)conserven (-34%), brood (-16%) en kant-en-klaarmaaltijden (-24%). Expert Voeding en Gezondheid Astrid Postma-Smeets: Voor deze groepen zijn blijkbaar effectieve afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld door voor (bijna) alle producten binnen de productgroep afspraken te maken, of door hogere reductiedoelen te stellen.
Waarbij dit duidelijk niet het geval is, zijn de sauzen. Voor de hele groep sauzen werd een stijging van het zoutgehalte gesignaleerd van 6% en in curry was dit zelfs 28%. Verder zijn er in het algemeen nog steeds grote verschillen in het zoutgehalte te zien tussen de verschillende merken. Daarnaast zijn er voor meerdere productgroepen nog geen reductie-afspraken gemaakt.

Opdrachten voor thuis
– Kijk op het etiket en vergelijk producten met elkaar. Dat maakt het makkelijker om het minst zoute product te kiezen.
– Eet niet te vaak producten die veel zout bevatten, zoals: sauzen, snacks en kant-en-klaarmaaltijden. Als je het doet, neem een kleinere portie.
– Houd je van koken? Door kruiden toe te voegen aan je eigengemaakte soep of saus in plaats van zout, behoud je smaak en ben je gezonder bezig.
– Probeer eens je eigen broodbeleg te maken zonder zout, zoals: pindakaas of hummus.

Bron: Voedingscentrum

Wat is jouw mening?

(0 reacties)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

info@kuijperspersonaltraining.nl

06-539 00 715

Hoefnagelsplein 6, 5766 PR Griendtsveen

KVK 70431094